Jan Eberholst Olsen 70mm festivalens kurator, Jan Eberholst Olsen, har kunnet glede seg over stor forhåndsinteresse og utsolgte forestillinger.
 

Stor film i stort format – klart for 70mm-festivalen

Publisert: 13.06.19

Fredag 14. juni braker det løs med ny 70mm-festival som varer helt til 23. juni. Festivalen er en unik mulighet til å oppleve klassikere i sitt rette format.

70mm-festivalen vekker også internasjonal interesse. Festivalgeneral Jan Eberholst Olsen melder at publikummere kommer helt fra Japan, Canada og Tyskland for å oppleve store filmer i stort format.

 

Entusiaster fra hele verden

- Det er snakk om vanlige publikummere  som kommer langveisfra. Festivalen i Oslo er den største når det gjelder utvalg på 70mm. Ryktet til festivalen har bygd seg opp og tiltrekker seg entusiaster langt utenfor Norges grenser. Det r snakk om publikummere som tar seg festivalferie i Oslo, sier Jan Eberholst Olsen.

Før festivalåpningen på fredag er nærmere halvparten av billettene solgt. Imponerende tall for en filmfestival.

- Grunnet den store suksessen til filmer som The Hateful Eight har flere kinoer gjeninstallert 70mm utstyret. Problemet er at det er få kopier, og de som sitter på kopier vokter dem veldig. Det er vanskelig å få låne kopier. Vi er blant de få som får lov, sier festivalgeneralen som ogaå er festvalens kurator.

LES HELE PROGRAMMET OG BETILL BILLETTER HER

 

One night out at the movies

- Hele tanken med 70mm er ikke å slå i hjel et par timer, men ”one night out at the movies”.  Det er en hel kveld. Da formatet kom med Jorden rundt på 80 dager måtte billettene kjøpes lang tid på forhånd – og popkorn forbudt.  Jeg  mener du har ikke sett filmene før du har opplevd de i 70mm. The Hateful Eight har vært utsolgt til festivalen i tre måneder, forteller han videre.

70mm har mye av teateropplevelsen –storslåtte filmer, gjerne med pause i midten.

- Det er noe vi tar vare på, sier Jan Eberholst Olsen. – Vi legger ikke inn kunstpauser- pausene er der fra regissørens side. Vi vil gjerne gi folk en stor opplevelse. Derfor åpner vi med South Pacific som var den første 70mm filmen som kom til Europa og ble vist på Collosseum i 1960. Det var en kjempesuksess i sin tid. Da jeg startet festivalen i år 2000 var det umulig å få tak i den. Det fantes ikke en eneste kopi den gang. Fox restaurerte en kopi i 2005. Vi har vist den et par ganger tidligere, men det er mange som nå har oppdaget  festivalen på nytt, og da er det gøy å kunne sette den opp igjen.

 

Hyllest til Hollywood

Hele festivalen er å mange måter en hyllest til Hollywood på sitt beste.

- Hva er dine høydepunkter på årets festival?

I tillegg til åpningsfilmen South Pacific så ser jeg frem til Spartacus, fordi det var den første filme jeg så på Cinemateket noen gang, 15. februar 1990. Den gang Cinemateket holdt til på Miliærhospitalet på Grev Wedels plass. Jeg ble invitert av en kompis. Jeg hadde aldri før sett en gammel film på kino noen gang. På grunn av Chaplin hundreårsjubiluem i 1989 ble kompisen min interessert i å se på gamle filmer. Han advarte meg mot at lerret var veldig lite. Vi benket oss på første rad. De viste en slitt, tidvis vannskadet 70mm kopi av Spartacus. Den siste akten av kopien var så skadet at den ikke kunne vises, så maskinisten rullet inn en 28 tommers tv og plasserte den foran første rad og viste den siste akten på en 4:3 videokopi med svenske undertekster – et piratopptak fra svensk tv. I ettertid er det absolutt en av de filmopplevelsene jeg husker best.

HELE PROGRAMMET TIL 70MM-FESTIVALEN KAN DU LESE HER

 

 
 

Annonse