Truls Foss - Programmet på Vega skal i all hovedsak være dedikert europeisk art cinema, samt amerikansk indie. Men vi skal også arbeide med å løfte frem god norsk film, sier Truls Foss.
 

- Vi skal løfte frem kvailtetsfilmen

Tekst: Geir Kamsvåg | Publisert: 01.11.18

Lørdag åpner Vega Scene for publikum i Oslo. Truls Foss har ansvaret for kinoprogrammet i de tre salene og lover en annerledes kino.

- Antallet kinosaler i Oslo  har økt med femti prosent etter at Odeon åpnet og nå kommer dere med tre til. Hvordan skal Vega skille seg ut?

- Jeg opplever «kvalitetsfilm» som noe ullent begrep, men den smale filmen, art-filmen, festivalfilmen eller mellomfilmen om du vil, er det som kommer til å stå høyest oppe på plakaten. Det er den vi kommer til å fronte hos oss. Vi kommer ikke til å programmere de store blockbusterne.

- Betyr det at dere ikke vil vise en norsk film som Flåklypa?

- Vi kan vise en film som Flåklypa innenfor eksempelvis konseptet Familiekino, eller vi kan sette opp Mordene i Kongo om vi setter den inn i kontekst. Men så er jo også dette norske filmer. Når det gjelder de større internasjonale storfilmene, så trengs det enten et auteur-perspektiv eller en gitt ramme for å kunne sette de opp, men da vil det nok også være enkeltvisninger. Programmet på Vega skal i all hovedsak være dedikert europeisk art cinema, samt amerikansk indie. Men vi skal også arbeide med å løfte frem god norsk film. 

 

Kvalitetsfilm

- Vi må lære underveis og tråkke opp stien for hva vi skal være. Vårt mandat er først og fremst å bidra til å løfte frem kvalitetsfilmen, fortsetter  Truls Foss.

- Kommer dere til å stjele publikum fra Cinemateket?

-  Nei, jeg tror ikke vi kommer til å stjele fra Cinemateket, men legge oss et sted mellom Cinemateket, Kunstnernes hus Kino og kommende Frogner Kino og de større aktørene ODEON og Nordisk Film Kino. De som kjenner til eksempelvis Grand Teatret og Øst For Paradis i Danmark, Folkets bio Zita i Sverige – for å nevne et knippe nærliggende kvalitetsfilmkinoer, vil gjenkjenne noe at de vi vil skape på Vega. På verdensbasis er det nærmere et par tusen art cinemas. De aller fleste store byer i har denne typen alternativkino.

- Hvor henter dere filmene?

- Mesteparten av filmene kommer fra norske distributører, med visse unntak. Vi har blant annet tatt inn den lange versjonen av Ingmar Bergmans Fanny og Alexander som blir julefilmen vår – hentet inn fra det svenske filminstituttet. Vi ønsker å vise enkelte titler som ikke har ordinær kinodistribusjon under fanen Vegas utvalgte. I tillegg blir vi også en arena for filmfestivaler. Film fra Sør, Oslo Pix og HUMAN kommer til å ha visninger hos oss i tillegg til de kinoene de bruker i dag.

 

Mange konsepter

Et av konseptene som Vega sparker i gang er Knøttekino – kortfilmer for de aller minste som de vil vise i salongen omgitt av puter og mulighetene til å bevege seg for små rastløse sjeler.

I tillegg ønsker vi å utarbeide et kortfilmkonsept, en fast månedlig visning hvor norske filmskapere inviteres til å møte sitt publikum, et nisjékonsept som fokuserer på horror, og et søndagskonsept som heter Breakfast Club, hvor vi vil vise akkurat passe krevende kunstnerisk film for folk som er litt dagen derpå eller de som har søndagsbluesen og bare ønsker å gjemme seg bort i en kinosal. Her han folk ta med seg brunchen sin inn i kinosalen og gjemme seg litt bort. En vanlig kinouke vil bestå av tradisjonelle kinovisninger, samt disse konseptene og noen spesialvisninger.

Mens de fleste nye kinoer er heldigitale, vil Vega Scene også ha 35mm. i to av sine salene. Det gir oss utvidede muligheter.

 

Favoritter

- Til slutt din favorittfilm og favorittregissør?

- Det blir fort litt klisjé. Favorittfilmen min gjennom har gjennom lang tid vært den lange versjonen av Fanny og Alexander. Den rommer alt en film kan og har potensial til å være.

Når det gjelder regissører holder jeg Brian De Palma veldig høyt, men jeg synes det er vanskelig å bestemme seg. Jeg får komme tilbake med et mer utfyllende svar senere, sier Truls Foss som med jobben som programsjef på Vega Scene har fått en av Norges meste spennende, men også krevende oppgaver i kino-Norge.

 
 

Annonse