«Killing Jesus» er av fjorten filmer i hovedkonkurransen. Her gir den kolombianske regissøren Laura Mora oss en brutal historie basert på hennes eget liv.
 

Årets Film fra Sør byr på opprør, dramatikk og humor

Publisert: 27.10.17

9.-19. november braker Oslos største filmfestival løs for 27. gang, med en rekke prisvinnere fra de store festivalene, en ny seksjon viet sjangerfilm, spennende gjester, regissørportretter og engasjerende debatter.

Årets festival byr på et møte med vakre, intense, opprørende, dramatiske og morsomme filmopplevelser, interessante debatter og spennende gjester. Hele 82 filmer fra 37 land skal vises i løpet av den elleve dager lange festivalen.

Hovedkonkurranse

14 filmer konkurrerer om prisen Sølvspeilet, Årets åpningsfilm er den chilenske En fantastisk kvinne av Sebastián Lelio som har blitt en festivalyndling på de store festivalene. I Killing Jesus, gir den kolombianske regissøren Laura Mora oss en brutal historie basert på hennes eget liv. Hirokazu Koreeda fra Japan gir oss et mordmysterium med sin The Third Murder. Og regissør Pablo Larraín og superstjernen Gael Garcia Bernal teamer opp i filmen om Chiles nasjonalpoet Pablo Neruda, i filmen Neruda.

Konkurranseprogrammet består også av den brasilianske Good Manners av Marco Dutra, tyrkiske More av Onur Sayalak, meksikanske April’s Daughter av Michel Franco, brasilianske Araby, regissert av João Dumans og Affonso Uchoa, fransk/senegalske Wùlu av Daouda Coulibaly, og den Sørfond-støttede La Familia fra Venezuela. La Familias regissør Gustavo Rondón Córdova og den norske co-produsenten Dag Hoel tar begge turen til årets Film fra Sør.

 

Regissørportretter

Festivalens årlige regissørportretter, hvor fire regissører av internasjonalt format settes fokus på og gjester festivalen, består i år av to mannlige og to kvinnelige regissører hvis alle har en film i hovedkonkurransen. Wajib, av palestinske Annemarie Jacir, er et jordnært og solid familiedrama om palestinere i dagens Israel. Anahí Berneris Alanis bekrefter Berneris status som en av Latin-Amerikas fremste og mest radikale filmskapere. Prisbelønte Diego Lermans A Sort of Family blottstiller et korrupt og moralsk tvilsomt system i Buenos Aires, og Mannen mot strømmen av Mohammad Rasoulof fra Iran, skildrer enkeltmenneskers skjebne under et totalitært styresett. Sistnevnte vant Un Certain Regard under filmfestivalen i Cannes i år.

 

 
 

Annonse