Filmfakta

Originaltittel: 90 minutter
Med: Aksel Hennie, Bjørn Floberg, Pia Tjelta, Mads Ousdal, Kaia Varjord, Annmari Kastrup, Henrik Rafaelsen
Manus: Eva Sørhaug
Regi: Eva Sørhaug
Genre: Drama / Thriller
Produksjonsår: 2012
Nasjonalitet: Norge
Lengde: 1 t. 32 min.
Distribusjon: Euforia Film
Premiere: 21.09.2012

Sitter som et slag i mellomgulvet

Tekst: Geir Kamsvåg | Publisert: 19.09.12

Sjeldent har jeg følt så vondt etter en filmvisning. 90 minutter  er et realt slag i mellomgulvet som ikke gir seg første dagen.

Eva Sørhaugs nye film er både provoserende, skremmende troverdig og rystende. Det handler om tragiske skjebner og familievold.

Eva Sørhaug tar oss med bak de fasadene i alminnelige norske hjem. Det kunne vært din egen nabo.

I filmen følger vi tre menn og deres familier de siste 90 minuttene før familietragediene skjer.  Johan (Bjørn Floberg) er en middelaldrende mann fra beste vestkant. Han har mistet sin godt betalte jobb og har skapt et vellykket fasade både overfor ektefelle og omverden. Politimannen Fred (Mads Ousdal) har opplevd å bli kastet ut av kona, mistet hus og barn – og bli byttet ut med en annen, mens den tidligere  megleren og nybakte faren  Trond (Aksel Hennie) fullstendig har mistet grepet og begynt med selvmedisinering og mishandler samboeren på det mest grusomme. Felles for de tre er at de er menn som ikke takler problemene i sine egne liv. Det handler om prestisje, jobb og status. Løsningen er vold.

Familietragediene som regissøren presenterer kunne gjerne ha vært din egen nabos skjebne. Kvinner som søker tilflukt på krisesentre rundt om i landet vinter om at  90 minutter er nærmere virkeligheten enn vi ønsker.

Eva Sørhaug viste med debutfilmen Lønsj for fire år siden at hun var en regissør vi kunne vente mye av i fremtiden. Med 90 minutter innfrir hun forventingene. Ikke minst vitner filmen som en regissør med en med et solid personinstruksjon som sammen med dyktige skuespillere gir rollene en skremmende troverdighet .

Eva Sørhaug har laget årets med rystende filmopplevelse, men kanskje også den viktigste norske filmen i år.

 

 

 

 

 

 
 

Annonse