«Toppen av ingenting» av Måns Månsson er en av filmene i konkurranse for nordisk fiksjon.
 

Oslo Pix satser nordisk

Publisert: 08.05.18

Filmfestivalen Oslo Pix vil løfte nordisk film opp og frem og lanserer to nye nordiske konkurranseprogram for fiksjon- og dokumentarfilm under årets festival 4.-10. juni.

Festivalen både åpner og avslutter med nordisk film. 

Når Oslo Pix ruller ut den røde løperen til kinoene og festivalgata 4.-10. juni, vil det sammen med et internasjonalt konkurranseprogram stå to nye på plakaten: Oslo Grand Pix for nordisk fiksjon og Oslo Grand Pix for nordisk dokumentar.

- Den nordiske filmen kan si noe til oss i Norge om hvem vi er og hvor vi hører til, og den kan si noe om noe av det som angår akkurat oss, mer enn det annen europeisk film kan. Nordiske fortellinger som Broen og Forbrytelsen, samt bøkene og filmene om Lisbeth Salander har klart nettopp det de siste ti årene. Filmene i vårt program er minst like gode, morsomme, fengslende og underholdende, forteller programsjef Cato Fossum.

 

Prisvinnende spillefilmer 

Det er tidligere gjort kjent at Joern Utkilens Vann over ild får æren av å åpne festivalen, og filmen er også med i konkurransen om prisen for beste nordiske fiksjon, i tillegg til seks spillefilmer som har høstet lovord på en rekke festivaler i utlandet.

– Vi er veldig glad for å kunne vise nye filmer av svenskene Jesper Ganslandt (Jimmie), Gabriela Pichler (Amatörer) og ikke minst Toppen av ingenting av Måns Månsson, som er en herlig og ganske sprø film fra den stockholmske underverden, fortsetter Fossum. 

Jimmie var åpningsfilm på den store internasjonale filmfestivalen i Rotterdam i januar og Amatører var årets åpningsfilm på Göteborg filmfestival, og vant hovedprisen Dragon Award Best Nordic Film på samme festival. Toppen av ingenting var i årets hovedkonkurranse i Berlin.

I konkurranseprogrammet finner vi også danske Team Hurricane som tar for seg livet til åtte ulike, spennende og unike tenåringer, Vinterbrødre laget av islandske Hlynur Palmason vant hovedprisen på fjorårets CPH:PIX mens finske Thick Lashes of Lauri Mäntyvaara er en moderne komedie med tøffe jentekarakterer og slagferdige replikker.

Prisen for beste nordiske fiksjonsfilm er på 50.000 kroner og sponses av Blockbuster. Prisen går til regissøren av filmen.

 

Dokumentarisk spennvidde 

Blant de syv dokumentarfilmene i det nordiske konkurranseprogrammet er det stor spennvidde i tematikk. Her finner man den humanistiske filmen som lar oss ta del i andre menneskers liv, side om side med musikkdokumentarer og fortellinger som blander fiksjon og virkelighet. Og ikke minst skildringer av særegne steder og miljøer:

– Både Hobbyhorse Revolution, om unge jenter som konkurrerer i å ri på kjepphester, og det fantastiske småbyportrettet Giants and the Morning After er gode eksempler på det sistnevnte, sier Fossum. 

De norske filmene i dokumentarfilmkonkurransen er begge verdenspremierer: Ellen Ugelstads dokumentar Making Sense Together retter fokuset mot psykisk helsevesen, mens Karen Winthers ekstremismedokumentar Exit, er en film mange har ventet på.

I samme program finner du musikkdokumentaren om den svenske rapperen Silvana Imam, Silvana – Väck Mig När Ni Vaknat,  i The Distant Barking of Dogs blir vi tatt med til den lille ukrainske landsbyen Hnutove, en siste utpost ved frontlinjen mellom den pro-russiske Folkerepublikken Donetsk, mens En fremmed flytter inn er et unikt og interessant hybridprosjekt basert på en av Danmarks mest populære podcastkollektiver.

Prisen for beste nordiske dokumentar er på 25.000 kroner og går til regissøren av filmen.

 

Dansk spenningsthriller avslutter festivalen

Det er også en nordisk film som avslutter festivalen, nemlig den danske thrilleren Den skyldige i regi av svenske Gustav Möller. Filmen hadde verdenspremiere i Sundance, og har tidligere blitt vist på filmfestivalen i Berlin, Rotterdam og Göteborg. Filmen distribueres av Arthaus og har ordinær kinopremiere 10. august her i Norge.

Den skyldige handler om den danske politimannen Asger Holm som er blitt plassert på politiets alarmsentral, og som dag ut og dag inn må forholde seg til både alvorlige og mer bagatellmessige SOS-samtaler fra den danske befolkningen. Det er en kjedsommelig hverdag, men når en kvinne ringer og forteller at hun er i ferd med å bli kidnappet snus ting på hodet.

Programsjef Cato Fossum mener filmen er perfekt som avslutningsfilm for Oslo Pix:  - Det er en film som overrasker og underholder, og som folk garantert kommer til å snakke om lenge etter at de har kommet ut av kinosalen. 

Hele programmet og billetter til alle visninger slippes 24. mai.

 
 

Annonse