Filmfakta

Originaltittel: Isle Of Dogs
Med: Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Liev Schreiber, Edward Norton, Jeff Goldblum, Bill Murray, Kara Hayward, Frances McDormand, Greta Gerwig, Harvey Keitel, Fisher Stevens, F. Murray Abraham, Courtney B. Vance, Bob Balaban
Regi: Wes Anderson
Genre: Animasjon / Eventyr / Komedie
Nasjonalitet: USA
Lengde: 1 t. 41 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Premiere: 27.04.2018

En riktig lekkerbisken av en film

Tekst: Geir Kamsvåg | Publisert: 23.04.18

Wes Anderson er en filmskaper som gang på gang bryter grenser. Isle of Dogs, åpningsfilmen på filmfestivalen i Berlin, er en eksentrisk og oppfinnsom fortelling.

Denne gangen har han laget en såkalt «stop motion» – dukkeanimasjon – som han også gjorde i Roald Dahl-filmatiseringen Den fantastiske Mikkel Rev (2009).

Filmen er et dystopisk eventyr fra Japan hvor ”menneskets beste venn” settes på prøve. Handlingen er lagt til Japan tjue år frem i tid. I storbyen Megasaki har det brutt ut hundepest. Den forferdelig borgemester introduserer en hundefri politikk i byen. Alle hundene forvises til Trash Island, et giftig avfallshåndteringsanlegg utenfor kysten. Blant disse hundene er hunden Spots. Den tilhører Atari, borgermesterens adopterte nevø. Spots går mot sin sikre død i dette radioaktive fengselet. Atari krasjlander med fly på Trash Island når han leter etter Spots. Der får han hjelp av en flokk forviste hunder ledet av løshunden Chief.

Les Den fatastiske Mikkel Rev-intervju med Wes Anderson

Les The Darjeeling Limited-intervju med Wes Anderson

Handlingen i Isle of Dogs er enkel- som et klassisk eventyr. Dramaet foregår imidlertid på flere plan. Det er imponerende at Wes Anderson har greid å lage eventyr som fungere like godt for store som for små. For barn er dette en fantastisk fortelling om hunder, mens voksne nok vil trekke både historiske og politiske paralleller til handlingen i filmen. 

Isle of Dogs er en estetiske nytelse. Billedmessig har han valgt en flat bildekomposisjon og benytter nærbilder hvor hundene kommuniserer direkte med oss. Det sies at øynene er sjelens vindu, og løshunden Chiefs sårbarhet formidles i disse nærbildene. Wes Anderson har gitt hundene menneskelige egenskaper, mens det er menneskene som fremstår som dyriske. På denne måten evner Wes Anderson på forunderlig vis å gi oss en naken nærhet og en rå menneskelighet, noe som er både imponerende og bemerkelsesverdig med tanke at det formidles gjennom dukker. Filmen er fullpakket med morsomme øyeblikk, full av deadpan-observasjoner med Anderson touch – og spennende sekvenser. 

Isle of Dogs er en riktig lekkerbisken!

 
 

Annonse