- Han er intelligent, han er ikke sjåvinistisk, og han er definitivt ikke ufeilbarlig, sier Michael Fassbender om Harry Hole.
 

Harry Hole har krøpet under huden på meg

Tekst: Gunnar Rehlin | Foto: Rune Hellestad | Publisert: 07.10.17

Allerede før premieren av Snømannen, åpner Michael Fassbender for flere filmer over Jo Nesbøs Harry Hole.

- Noen politifolk på film er på mange måter ”skuddsikre”. Det er ikke Harry. Han er svært menneskelig. Ofte forårsaker handlingene hans at ting blir enda verre. Han er intelligent, han er ikke sjåvinistisk, og han er definitivt ikke ufeilbarlig. Harry er en karakter jeg virkelig liker. Han har krøpet under huden på meg, sier Michael Fassbender til Cinema om å bli personifiseringen på Jo Nesbøs elskede politimann Harry Hole.

Vi spoler tilbake til våren 2016. Jeg er en av få journalister som får komme på innspilling i Oslo. Denne dagen spilles det inn på Harry Holes stamsted, Schröders, samt på restauranten Asylet på Grønland.

Tilstede er Michael Fassbender som spiller Harry Hole, svenske Rebecca Ferguson som spiller politibetjenten Katrine, og franske Charlotte Gainsbourg som spiller Rakel. Om handlingen i filmen er endret sammenliknet med boken, skal vi ikke røpe. Snømannen er foreløpig ikke vist for pressen. Men slik ble historien beskrevet da boken ble sluppet;

”Den første snøen faller i Oslo. En gutt våkner og oppdager at mamma er borte. I hagen ser han en skummel snømann som bærer hennes skjerf. Samtidig får Harry Hole et anonymt brev som han mistenker er sendt av mannen som står bak forsvinningen. Snart oppdager Harry at flere gifte kvinner har lidd samme skjebne.

”Snømannen” er den syvende av de hittil elleve bøkene om den alkoholiserte og plagede Oslo-politimannen Harry.  Vi, som har lest bøkene, vet at historiene i de ulike bøkene er deler i en sammenhengende fortelling. At det som hender ofte peker tilbake på tidligere hendelser. 

Vi skaper en film for dem som ikke har lest en Harry Hole-bok før, forteller produksjonsselskapet.

 

Overtalt av Scorsese

At filmen overhode ble noe av, er Martin Scorseses fortjeneste.

- Jeg sa at jeg aldri ville selge film- eller TV-rettighetene til Harry Hole-bøkene før jeg var ferdig med å skrive alle bøkene om ham. Men jeg sa også ”om ikke Martin Scorsese ringer”. Og så ringte Scorseses produsent og var interessert. Så hva skulle jeg gjøre? sier Jo Nesbø til Cinema.

Nå ble det jo ikke Martin Scorsese som skapte filmen, men han er produsent. Selv har jeg lite å gjøre med produksjonen. Dette er Tomas’ film med hans Harry. Jeg skriver videre på mine bøker med min Harry, sier Nesbø.

Ved restaurant Schröder må vi journalister vente utenfor. En scene der Harry Hole møter kollega Katrine skal spilles inn. Plutselig kommer en kvinne frem og gir meg en klem og kyss på kinnet. Det er Rebecca Ferguson som jeg kjenner fra flere år tilbake. 

Ferguson er blant annet kjent fra Mission Impossible: Rogue Nation, Florence Foster Jenkins og Girl on a Train.  

 

- Katrine har sine egne grunner for å ville være med i etterforskningen, sier Rebecca Ferguson til meg.

- Hun er ung og naiv, men Harry liker henne. Hun er selv kanskje ikke så glad i jobben sin, men det er nettopp hennes skjulte motiver som driver henne, sier hun.

 

Ukjent med Nesbø

En annen som er blitt glad i Norge er Harry Hole selv, altså Michael Fassbender. Han hadde overhode ikke kjennskap til Jo Nesbø og bøkene da han fikk rollen.

- Nå er jeg på min femte Harry Hole-bok, sier han.

De hjelper meg i jobben. Jeg danner meg et bedre bilde av ham, jeg finner farger, stemninger, utdyper han. 

Fassbender avslører allerede nå at han gjerne stifter bekjentskap med Harry igjen.

- Jeg spiller ham gjerne flere ganger. Jeg føler at han og jeg har vokst sammen, sier Fassbender.

Dessuten har han tydeligvis ikke noe imot en ny Norgestur.

- Oslo. Bergen, Rjukan har bare vært veldig bra og veldig hyggelig. Alle har vært vennlige, maten er god. Jeg har dog ikke forsøkt hvalkjøtt. Jeg tror ikke jeg hadde klart det, humrer den irsk-tyske skuespilleren.

 

Fassbender liker snø. Han sier han fortrekker en ekte tørr og kald vinter fremfor det fuktige og slapsete været vi ofte kan få. - Vi hadde flaks da vi skulle filme vinterscener. Vi fikk ekte snø. Fake snø ser uansett hvor hardt du prøver ut som fake snø.  

 

Skandinavisk noir

Med svensk regissør, svenske og norske skuespillere – og en stor andel nordmenn i teamet, føles Snømannen nesten som en skandinavisk film. 

- Det er veldig lavmælt. Det finnes en stillhet som kommer fra Tomas og hans kreativitet. Filminnspillinger, som Mission Impossible er så store og høylytte at det er et realt kick å skape heftig action. Det vi lager her er en intens thriller, sier Ferguson, som røper at filmen heller ikke viker tilbake for Jo Nesbøs skildringer av vold.

Før innspillingen hadde Ferguson lest et par av Jo Nesbøs bøker. Hun er spesielt glad i ”Hodejegerne”.

- Men akkurat den handler jo ikke om Harry. Jeg synes Nesbø er en fantastisk forfatter. Jeg forsøker å lese ham på norsk, det går ganske greit. Om det er noe jeg ikke forstår, skaper jeg min egen versjon. Min er bedre, ler hun.

 

Glad det ikke ble Chicago

Mens Rebecca Ferguson må ta nye scener på Schröder, forflytter vi oss til Asylet der mennesker spiser, det er flammer i peisen og Harry møter Rakel (Charlotte Gainsbourg) og hennes mann. I denne scenen har regissøren selv en liten cameo.

-Tomas er veldig morsom. Det er artig å få gjøre en scene sammen med ham foran kamera, sier Charlotte Gainsbourg til Cinema.

Hun takket ja til å spille Rakel, først og fremst fordi hun ville jobbe med regissør Alfredson. Mannen bak La den rette komme inn og Tinker, Tailor, Soldier, Spy.

- Jeg har sett flere av filmene hans. De gjorde meg nysgjerrig. Tomas har en sterk personlighet, og det synes i hans filmer, mener hun.

 

Gainsbourg er spesielt glad for at filminnspillingen etter mye debatt, og etter at filminstituttet og Oslo kommune åpnet lommeboken, havnet i Norge.

Landet har noe spesielt ved seg. Jeg er glad for at vi filmer historien her og ikke, som det var tenkt, i Chicago. For meg kan ikke Snømannen utspille seg noe annet sted enn her. 

 

 
 

Annonse