«IT» REGI: Andy Muschietti MED: Bill Skarsgård, Sophia Lillis, Finn Wolfhard GENRE: Grøsser PREMIERE: 08.09.2017 
«THE BEGUILED»  REGI: Sofia Coppola MED: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst GENRE: Drama PREMIERE: 08.09.2017 
«FLATLINERS» REGI: Niels Arden Oplev MED: Ellen Page, Kiefer Sutherland, Nina Dobrev GENRE: Drama PREMIERE: 29.09.2017
«DEATH WISH » REGI: Eli Roth MED: Bruce Willis, Elisabeth Shue, Vincent D´Onofrio GENRE: Action PREMIERE: 22.11.2017 
«MORD PÅ ORIENTEKSPRESSEN»  REGI: Kenneth Branagh  MED: Johnny Depp, Judi Dench, Penélope Cruz GENRE: Thriller PREMIERE: 01.12.2017 
«JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE»  REGI: Jake Kasdan  MED: Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart GENRE: Action PREMIERE: 25.12.2017 
«DEN 12. MANN»  REGI: Harald Zwart MED: Thomas Gullestad, Jonathan Rhys Meyers, Marie Blokhus  GENRE: Drama PREMIERE: 25.12.2017 

Resirkulert

Tekst: Kristian Krogstad | Foto: Maria Remøy | Publisert: 03.10.17

I høst er hele syv av filmene på det kommende kinoprogrammet nyinnspillinger. Er originalfilmene eller kildematerialet virkelig så godt at det bør bli fortalt på nytt eller er det idétørke og mangel på kreativitet?

NYINNSPILLINGEN av Skjønnheten og Udyret er så langt årets mest innbringende film på verdensbasis selv om nyinnspillinger ofte anses som en unødvendighet, mangel på kreativitet eller idétørke. Velprøvde og suksessfulle historier er enklere å markedsføre enn nye konsepter. Dette illustreres godt med nylige relanseringer av velkjente franchiser som Ghostbusters, Rings, The Mummy, Alien:Covenant og Spider-Man: Homecoming. Av samme årsak har vi nylig sett nye varianter av klassikere som Ben-Hur, The Magnificent Seven og Ghost in the Shell

 

NYE KLASSIKERE

Samtidig som mange nyinnspillinger kritikerslaktes og flopper økonomisk, har titler som John Carpenters The Thing, For en neve dollars, Heat, eller Christopher Nolans Insomnia  blitt klassikere. Med utgangspunkt i samme kildematerialet kan to ulike sluttresultat bli svært forskjellig. Det er manusforfattere, regissører og skuespillernes tolkninger som til syvende og sist skaper et sluttprodukt. Høstens kinoprogram byr på mange nyinnspillinger, deriblant et sjeldent norsk eksempel. Fellesnevneren er at de fleste bygger på populære romaner eller filmatiseringer som har behov for oppdatering. 

 

IT

I høst er hele syv av filmene på det kommende kinoprogrammet nyinnspillinger. Er originalfilmene eller kildematerialet virkelig så godt at det bør bli fortalt på nytt eller er det idétørke og mangel på kreativitet?

It er høstens første nyinnspilling. Først skulle True Detective-regissøren Cary Joji Fukunaga lage to filmer basert på Stephen Kings roman. Et karakterdrevet manus var skrevet, men studioet ønsket en mer konvensjonell film med arketyper og sjokkscener. Uenighetene ble for store og Fukunaga forlot prosjektet. Inn kom manusforfatteren bak Annabelle og regissøren av Mama og basert på rekordvisninger av traileren traff dette publikum. It handler om en slags ondsinnet kraft som manifesterer seg som ulike skikkelser og dreper innbyggere i en liten by. Romanen var årets mest solgte bok i USA i 1986 og ble laget som en miniserie i 1990 hvor første halvdel handlet om en gjeng ungers møte med Pennywise og andre halvdel om deres sammenkomst noen tiår senere. Til tross for retronostalgi er det et stort behov for å modernisere den kvalitetsmessige svake serien og spådommen er at dette blir høstens store grøsser. 

 

THE BEGUILED

Et av regissør Don Siegel og Clint Eastwoods mindre kjente samarbeid The Beguiled (1971) har nå blitt fornyet. Sofia Coppola insisterer på at det ikke er en nyinnspilling, men en ny versjon av Thomas Cullinans roman fra 1966. I originalfilmen blir en hardt såret nordstatssoldat, spilt av Eastwood, reddet inn på en pikeskole et sted i Sørstatene under den amerikanske borgerkrigen. Med uimotståelig sjarm klarer han å overtale kvinnene til å ikke utlevere ham til motstanderen. Siegels versjon forteller historien fra soldatens synspunkt og kan sees på som en slags tidlig utgave av Stephen Kings Misery. Siegel anså den som den beste i sin filmografi, men filmen fremstår i dag som en lettvekter med alt for lystig tone, malplassert filmmusikk og unaturlige indre monologer. Coppolas nye fortellerperspektiv fra kvinnenes side ønskes velkommen og forventningene ble ikke mindre da hun ble hedret som beste regissør under filmfestivalen i Cannes.

 

FLATLINERS 

Inn i det ukjente med Kevin Bacon og Julia Roberts var en av flere psykologiske thrillere som utforsket elementer ved livet etter døden i 1990. Nå har danske Nils Arden Oplev fornyet historien om ambisiøse og eventyrlystne medisinstudenter som utfordrer hverandre ved å dø for så å bli gjenopplivet og fortelle hva som er på den andre siden. Ellen Page har tatt over rollen til alfahannen Kiefer Sutherland i originalen. Et gjensyn med Joel Schumachers versjon føles noe datert i dag. Dessverre indikerer ikke traileren til nyinnspillingen store endringer. Det som da blir filmens store mysterium er hvordan historien fletter inn Sutherland og hans karakter inn i nyinnspillingen. 

 

DEATH WISH 

Brian Garfields romans «Hevneren slår til» utspiller seg i 1970-tallets New York hvor pøbler og gjenger dominerer og hvor politiet er maktesløse. I filmatiseringen Nådeløs by (1974) med Charles Bronson blir Paul dommer, jury og bøddel på jakt etter kriminelle som drepte hans kone og voldtok hans datter. Filmen ble en stor suksess som banet vei for en bølge av selvtekstsfilmer. The Grey-regissør Joe Carnahan var lenge involvert som manusforfatter og regissør for en nyinnspilling, men ble tilslutt erstattet av villstyringen Eli Roth som har hentet inspirasjon i hevneklassikere som Unforgiven, Taken og A History of Violence. Bruce Willis har lenge levert under middels prestasjoner, men Roth har uttalt at Willis, i rollen som Paul, har funnet tilbake til fordums glans. Det som er sluppet så langt indikerer at filmen ligger nærmere den lettere tonen i de siste Die Hard-filmene enn Bronsons original og forventningene er middels.

 

MORD PÅ ORIENTEKSPRESSEN

Hver påske eksponeres vi for Agatha Christies mesterdetektiv Hercule Poirot. Premisset i hennes Mord på Orientekspressen fra 1934 er et drap om bord på et tog og Poirots kløktige prosess med å nøste seg fram til morderen. Regissør Sidney Lumet har laget flere solide filmer, men hans Mord på Orientekspressen fra 1974 er ikke en av dem. Allerede i starten av denne lystige lettvekteren røpes for mange detaljer som Christie gradvis porsjonerer ut i romanen. Skuespillere som Sean Connery, Ingrid Bergman samt Albert Finney som Poirot klarer aldri å løfte filmen til noe mer enn middels. I årets versjon har regissør Kenneth Branagh  sikret seg Johnny Depp, Judi Dench, Penélope Cruz og Daisy Ridley samt castet seg selv som Poirot. Det kan forventes at dette blir en langt mer spennende versjon av historien da Branagh har uttalt at han har vært tro mot kildematerialet, men at filmen vil fremstå som en mørkere og mer voldelig versjon. 

 

JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE 

Premisset med romanen og den populære originalfilmen fra 1995 var den unge gutten Alan som ble fanget i et brettspill. Først da noen unger, deriblant en ung Kirsten Dunst, begynner å spille 26 år senere dukker han opp igjen. Deretter følger en rekke kaotiske hendelser som den gang var laget med innovative effekter, men som i dag føles daterte. Nyinnspillingen Jumanji: Welcome to the Jungle ble annonsert etter Robin Williams død og denne gangen har brettspill blitt endret til videospill. Ungdommer velger avatarer i starten av spillet og blir på magisk vis forvandlet til disse i spillet, blant annet i form av Dwayne Johnson og Jack Black. Det meste Johnson gjør genererer mye penger, men her kan man stille seg spørsmål om hvorvidt vi trenger denne filmen? Chris Van Allsburg skrev også romanen Zathura som også ble filmatisert og markedsført som “Jumanji i verdensrommet”, og skulle årets nyinnspilling bli en suksess, så har de i alle fall nok en historie å filmatisere. 

 

DEN 12. MANN

Selv om mange norske filmer har fått nyinnspillinger i utlandet er det uvanlig at de spilles inn på nytt her hjemme. Jan Baalsrud var medlem av Kompani Linge og en av de mest kjente fra motstandsbevegelsen i Norge under andre verdenskrig. Under en operasjon i Nord-Norge ble Baalsrud og hans kamerater oppdaget og han var den eneste som kom seg unna. Flukten ble utgitt i bokform og senere filmatisert i 1957. Ni liv ble nominert både til Gullpalmen og Oscar og trekkes ofte frem som en av våre bedre norske filmer. Er det da behov for å fortelle historien på nytt? Max Manus, Kongens nei samt TV-serien Kampen om tungtvannet har i senere tid vist at det alltid vil være stor interesse for spektakulære historier fra andre verdenskrig. Harald Zwarts nytolkning som blir kommer til å bli overeksponert i media fremover vil nok garantert nærme seg et kinobesøk på nærmere 1 million.  

 
 

Annonse