Kon Tiki-produsent Aage Aaberge lanserer tidens dyreste norske tv-serie i Cannes. «Slaget om Narvik» får et budsjett på 200 millioner kroner.
 

Lanserer «Slaget om Narvik» i Cannes

Tekst: Morten Steingrimsen | Foto: Jakob Berg | Publisert: 19.05.17

Kon Tiki-produsent Aage Aaberge planlegger Norges dyreste TV-serie. Prislapp 200 millioner kroner.

CANNES: Aage Aaberge presenterte torsdag de ambisiøse planene om det som blir Norges dyreste dramaserie noensinne - Slaget om Narvik. Krigsdrama er ikke noe nytt for ham. Aage Aaberge er også produsent av den kommende krigsfilmen Den tolvte mann - om Jan Baalsrud som får premiere i november.

 

Det første tyske nederlaget

Slaget om Narvik var det første tyske nederlaget under andre verdenskrig. Soldater fra fem land – Frankrike, Norge, Polen, Storbritannia og Tyskland – utkjempet det langsomme, strabasiøse slaget om Narvik fra 9. april til 10. juni 1940. Etter tyskerne hadde overtatt byen, gjenerobret de allierte styrkene byen ofr så seinere å trekke seg ut.

Slaget om Narvik fant sted under ekstreme værforhold, i mørke, i bratte fjellsider som stupte ned mot fjordarmene, og i et fjerntliggende, ugjestmildt område fattig på veier og forsyninger.

 

Tidenes dyreste norske tv-serie

- Hvordan skal dere gå frem for å finansiere dette gigantiske prosjektet?

– På grunnlag av vår research har vi konkludert med at dette materiale fortjener mye mer enn en spillefilm og vi arbeider nå ut fra planer om en tv-serie på 10 x 45 minutter med et totalbudsjett på omkring 200 millioner kroner. Dette er en historie med internasjonale forgreninger og vi satser ambisiøst på å få med partnere fra flere europeisk land.

- Fortell hvordan prosjektet ble i stand, og hvordan du ble involvert?

– Storyline NOR og FilmCamp har i lang tid arbeidet med dette prosjektet og for nøyaktig ett år siden ble jeg invitert til et møte med Storyline NOR i Cannes som presenterte ideen for meg. Jeg svarte på vegne av Nordisk Film Production at dette var veldig interessant og at vi gjerne vill gå videre med dette. I løpet av det året som har gått har vi lest alt som er skrevet om dette i Norge. Vi har vært flere ganger i Narvik og møtt mange der som sitter på mye kunnskap om krigen i Narvik. Vi har besøkt Narviksenteret flere ganger og fått svært verdifull informasjon der. Vi har også blitt kontaktet av mange fra lokalmiljøet som sitter på interessant informasjon og for hver dag som har gått har vi fått mer og mer innsikt i dette materiale og forstått hvor stort dette slaget egentlig var.

 

Store krigsdrama selger

De senere årene har vi sett en rekke, store norske historiske dramaer, deriblant Max Manus og Kongens Nei. Hvorfor er det viktig å fortelle denne historien?

– Det er minst to grunner til dette; For det første er historien om krigen i Narvik veldig underfortalt og for det andre inneholder dette materiale svært mange sterke historier som kan bli et veldig interessant drama. Virkeligheten overgår ofte fiksjonen!

- Opplever du stor interesse for prosjektet i Cannes, selv om den er på planleggingsstadiet ennå?

– Det er nok altfor tidlig å konkludere Cannes etter en dag og vi trenger nok god tid for å få dette prosjektet fundamentert, men når jeg forteller om enkelthendelser fra Narvik 1940 opplever jeg alltid engasjement.

Nytt nummer!

REGLENE FOR FRIHET

– Jeg ønsker å gjøre det som føles gøy og sant i øyeblikket, istedenfor å være strategisk i den ene eller andre retningen, sier INGRID OLAVA. I januar dukker hun opp i en av rollene i Kim Hiorthøys spillefilmdebut The Rules for Everything, snaut to måneder før hun feirer tiårsjubileum som plateartist.
 
 

Annonse