Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories er blant Netflix-filmene i Cannes som nå provoserer den franske kinobransjen fordi filmene ikke er tiltenkt kinovisning.
 

Strømmetjenestene inntar Cannes

Tekst: Morten Steingrimsen | Publisert: 18.05.17

Den 70.utgaven av filmfestivalen i Cannes varsler nye tider.

CANNES: To av filmene som deltar i den prestisjetunge hovedkonkurransen, Bong Joon-hos Okja og Noah Baumbachs The Meyerowitz Stories, er begge finansiert av Netflix. Dette provoserte den franske kinobransjen som krevde at festivalen fjernet filmene fra programmet. Det endte med at filmene ble værende. Cannes har derimot endret regelverket, slik at fremtidige filmer som deltar må lanseres på kino før de får premiere på strømmetjenestene.

– Vi er ikke imot kinoer og ønsker heller ikke å skade dem på noen måte. Faktisk vil jeg like å se våre filmer på kino. Men ideen om å holde tilbake filmer virker ikke som en god handel for de fleste filmelskere. Jeg ønsker å tilby dem en mengde filmer, uttaler Netflix-innholdssjef Ted Sarandos på sin side til The Hollywood Reporter.

Dette er imidlertid ikke første gang at strømmefilmer deltar i Cannes. I fjor ble en rekke Amazon-finansierte filmer vist - deriblant Woody Allens Café Society og Nicolas Winding Refn The Neon Demon. Amazon er i år representert med Todd Haynes’ Wonderstruck, som i likhet med Netflix-filmene konkurrerer om Gullpalmen.

Oppsiktsvekkende er det også at flere TV-serier er tatt ut til årets festival: David Lynchs Twin Peaks og Jane Campions Top of the Lake: China Girl.

Nytt nummer!

REGLENE FOR FRIHET

– Jeg ønsker å gjøre det som føles gøy og sant i øyeblikket, istedenfor å være strategisk i den ene eller andre retningen, sier INGRID OLAVA. I januar dukker hun opp i en av rollene i Kim Hiorthøys spillefilmdebut The Rules for Everything, snaut to måneder før hun feirer tiårsjubileum som plateartist.
 
 

Annonse