Oscars finurlige verden

Tekst: Kristian Krogstad | Publisert: 26.02.17

Alt du vil vite om Oscar: Vinneroppskriften, hvem bestemmer - og hvem er snytt for Oscar.

I musikalens år har manglende nominasjoner til afroamerikanere fått et etterspill. Meryl Streep har en ny nominasjon og kan en sci-fi film vinne for beste film?

OSCAR-UTDELINGEN har en todelt funksjon. På den ene overfladiske siden skal den med påkostet underholdning tilfredsstille de kjendishungrige og deres fascinasjon for kjoler og glamour. For de med en forkjærlighet for filmmediet handler det mer om hva de nærmere 7000 medlemmene av akademiet har stemt frem som årets beste filmer. De er profesjonelle filmarbeidere som har oppfylt akademiets strenge krav til å bli medlem. Det som alltid er betryggende er at medlemmene kun kan stemme innenfor sitt eget fagfelt, f.eks stemmer produsenter frem den beste produsenten, men alle stemmer på kategoriene for beste film. Listen over medlemmene er for øvrig hemmelig.

 

#OSCARSSOWHITE

De siste årene har akademiet mottatt kritikk for manglende nominasjoner til afroamerikanere. Mindre enn 4 % av skuespillerprisene har gått til sorte skuespillere og en undersøkelse fra Los Angeles Times konkluderte med at de som stemmer består av 94 % hvite, 2 % sorte og mindre enn 2 % med latinamerikansk bakgrunn. Medlemmene har en gjennomsnittsalder på 62 år og tema behandlet i filmer som The Social Network vil ofte tape for det i filmer som Kongens tale. Til tross for at 12 Years a Slave vant pris for beste film i 2014, har kritikken ført til at akademiet ønsker å doble andelen kvinner og personer med minoritetsbakgrunn. Med årets mange nominasjoner til afroamerikanere ser vi klart og tydelig at noe har endret seg.

 

VINNEROPPSKRIFT

Kan man se en rød tråd eller en slags oppskrift på hvordan vinne en Oscar? De mest suksessfulle Oscar-filmene, som alle vant 11 priser hver, er svært forskjellige: Ben-Hur, Titanic og Atter en konge. De fem gjeveste kategoriene er beste film, beste regi, beste manus samt beste mannlige og kvinnelige skuespiller. Kun tre filmer har klart dette, It Happened One Night, Gjøkeredet og Nattsvermeren, og de har ingen fellesnevner. Fjorårets store vinner Spotlight omhandlet en gruppe gravejournalister som avdekket overgrepskulturen i den katolske kirken. Men eksempler som Alle Presidentenes menn, The Insider og Frost/Nixon viser at dette temaet automatisk ikke fører til hovedprisen.

 

MUSIKALER

Et tema som derimot har statistisk sett gode vinnersjanser er musikalen. Chicago klarte i 2002 å utklasse The Hours, Gangs of New York og Pianisten, og ble årets beste film. Etter å ha vunnet storeslem på Golden Globe Awards og utrolige 14 Oscar-nominasjoner er La La Land årets store favoritt. Akademiets medlemmer er eldre menn som elsker sang, dans og sin egen industri. På 1960-tallet kåret de hele fire musikaler til beste regi og beste film: West Side Story, My Fair Lady som var datidens dyreste filmproduksjon, The Sound of Music som knuste publikumsrekorder i 29 land og Oliver!. Siden har det skjedd sporadisk med Annie Hall og The Artist. Ytterligere eksempler som Argo og Birdman illustrerer hvordan nostalgi, showbusiness og industrirelaterte filmer belønnes med de gjeveste prisene. 

 

DRAMAET

Manchester by the Sea handler om sorg, skyld og det å vende tilbake etter en katastrofe. Med seks nominasjoner, deriblant beste film og regi, er også dette en av de aller største favorittene. Historisk er 47 % av de nominerte til beste film i dramasjangeren, og 39 % av vinnerne er dramafilmer. Moonlight portretterer en ung svart mann fra barndom til voksen alder i et tøft strøk i Miami. Den vant pris for beste drama under Golden Globe-utdelingen og er nå nominert til åtte Oscar inkludert beste film og regi. Fences tar for seg raseutfordringer på 1950-tallet og fikk fire nominasjoner, deriblant beste film og Denzel Washington i beste mannlige hovedrolle. Lion omhandler en bortadoptert indisk gutt som prøver å finne sin familie 25 år senere og med seks nominasjoner deriblant beste film. The Birth of A Nation med fokus på slaveopprøret var lenge en sterk kandidat, men filmens kvaliteter druknet i voldtektsanklagene rundt regissøren. Lovprise Loving som også omhandler rasefordommer i USA ble kun nominert til beste kvinnelige hovedrolle.  

 

KRIG

Lystige komedier vant ofte prisen for beste film før andre verdenskrig. Siden har åtte vinnere av beste film, deriblant Broen over Kwai og Patton, tatt utgangspunkt i denne krigen. Tematisk har handling fra konsentrasjonsleirer også vært et sikkerstikk, senest med fjorårets usedvanlig sterke Sauls sønn. Akademiets eldre velgere, bestående av mange jøder, elsker at historien blir gjenfortalt om og om igjen. Dette har resultert i priser til Sofies valg, italienske Livet er herlig, Roman Polanskis Pianisten, The Reader og ikke minst storeslem til Spielbergs Schindlers liste. Også Vietnamkrigen har skapt vinnere av beste film og regi med Hjortejegeren og Platoon. Lenge uglesette Mel Gibson har nå fått oppreisning med seks nominasjoner, inkludert beste film og beste regi, til den intense krigsfilmen Hacksaw Ridge.

 

BIOGRAFIER

Biografiske filmer inspirert av virkelige mennesker vinner ofte slik som den sinnsforvirrede matematikeren i Et vakker sinn, den stammende kongen i Kongens tale og fjorårets The Theory of Everything om livet til Stephen Hawking. I Jackie kjemper Jacqueline Kennedy seg gjennom tiden etter drapet på hennes ektemann. Filmen har fått tre nominasjoner deriblant Natalie Portman for beste kvinnelige hovedrolle. Clint Eastwoods fortelling om piloten Sully som landet et passasjerfly i Hudson River har derimot kun blitt nominert til beste lydklipp.

 

SCI-FI VINNER ALDRI

Eldre hvite menn foretrekker drama og nostalgia fremfor sci-fi og fantasy. Atter en konge vant 11 priser, men det betyr ikke at fantasy er anerkjent som sjanger. Til tross for nominasjoner til Gravity, Inception, Avatar, District 9 og The Martian har ingen sci-fi filmer noensinne vunnet prisen for beste film. Selv om Rosemary´s Baby, Eksorsisten og The Omen vant noen priser og at Nattsvermeren vant storeslem er skrekkfilm og thrillere også generelt uønsket. I år er det derfor svært overraskende at Denis Villeneuves Arrival, hvor utenomjordiske farkoster lander på jorda, har blitt nominert til hele åtte priser inkludert beste film og regi. Ifølge historikken må Villeneuve ta til takke med noen av de tekniske prisene.

 

OSCAR I FARGER

I år ser det ut til at afroamerikanske filmarbeidere har blitt tatt på alvor, men det har ikke alltid vært slik. Da Tatt av vinden hadde premiere i rasedelte Atlanta fikk ikke skuespillerinne Hattie McDaniel lov til å være tilstede. Hun fikk en trøstende oppreising da hun var første sorte skuespilleren som noensinne vant en Oscar, riktignok for en birolle. Sidney Poitier brøt også en barriere da han vant beste hovedrolle for Markens liljer i 1964 og ble et symbol på kampen for at USAs minoriteter skulle få gjøre seg sterkere gjeldende i filmindustrien. Det konservative akademiet brukte ytterligere fire tiår før de ga prisen for beste kvinnelige skuespillerinnen til Halle Berry og hennes tolkning av en henrettet morders kone i Monster´s Ball. Apropos, de eneste som ble nominert for fjorårets Straight Outta Compton var fire hvite manusforfattere.   

 

OSCAR PÅ FØRSTE FORSØK

Meryl Streep er tidenes skuespillerinne med tre statuetter og nå fått sin tjuende nominasjon for Florence Foster Jenkins. Til sammenligning har Jack Nicholson 12 nominasjoner og vunnet tre statuetter. 19 personer har interessant nok vunnet en Oscar på første forsøk. Lupita Nyong'o vant beste kvinnelige birolle med 12 Years a Slave. Anna Paquin var bare 11 år da hun vant samme pris for rollen i The Piano. Diablo Cody vant for beste originale manus for Juno og journalist Mark Boal vant for manus til The Hurt Locker. Den mest uheldige er lydteknikeren Kevin O´Connell som til tross for 20 nominasjoner aldri har vunnet. Alfred Hitchcock er utvilsomt en av filmhistoriens største regissører, men han vant aldri regiprisen. Den med aller flest nominasjoner er komponist John Williams. Han har vunnet flere ganger blant sine 50 nominasjoner, deriblant for Star Wars, men interessant nok har han aldri sett en ferdig Star Wars-film.

 

OSCARS FORBANNELSE

La La Land-regissør Damien Chazelles forrige film Whiplash vant tre Oscar. Sannsynligheten er stor for at han vinner minst like mange i år og dermed kan velge fritt blant nye prosjekter. Etter anerkjennelse, kommersiell suksess og pris for beste film og beste regi med Hjortejegeren skulle derimot Michael Ciminos karriere bli katastrofal. Frie tøyler til å lage storslåtte Heaven´s Gate førte til overskride budsjetter, flere omklippinger og et katastrofalt resultat med påfølgende nærkonkurs for distributør United Artist. Verken karrieren til Shakespeare in Love–vinneren Gwyneth Paltrow eller Million Dollar Baby-vinneren Hilary Swank har bedret seg etter Oscar. Det samme kan også sies for Cuba Gooding Jr. med beste birolle i Jerry Maguire. Og ikke minst Nicolas Cage og Adrian Brody som man i dag ser i rett-på-video-filmer.

 

NORSK OSCAR

Norges kandidat Kongens nei gikk ikke videre, men vi har aldri hatt lykken med oss i våre nominerte filmer: Ni liv, Veiviseren, Søndagsengler, Elling og Kon-Tiki. Det nærmeste vi kommer er Torill Koves Den danske dikteren som fikk prisen for beste animerte kortfilm i 2006. Prisen til Kon-Tiki for beste dokumentar i 1952 gikk dessverre til svenske Olle Nordemar. Det nærmeste vi kommer Oscar i spillefilmsammenheng er Morten Tyldums The Imitation Game som, av åtte nominasjoner, vant for beste tilrettelagte manus. I år er hans visuelt flotte Passengers nominert til beste produksjonsdesign og beste filmmusikk. Våre naboland Sverige og Danmark har vunnet tre ganger hver og gikk i år videre med sine filmer. Italia kan det med utenlandske film best og har vunnet 14 ganger, blant annet med Cinema Paradiso, Livet er herlig og Den store skjønnheten.

 

BESTE REGI

Afroamerikaneren Barry Jenkins er nominert for beste regi for Moonlight. Med Boyz N the Hood ble John Singleton i 1992 den første afroamerikanske som ble nominert til beste regi, men ingen sort mann har vunnet prisen til nå. I år er ingen kvinner nominert til beste regi. Akademiet som består av 76 % menn brukte 80 år før de klarte å kåre en kvinne til vinner av beste regi. Selvfølgelig vant Kathryn Biglow og The Hurt Locker beste regi med akademiets favorittsjanger krigsfilm. Og som historien har vist tidligere vant den naturligvis også beste film. Ironisk nok var også hennes tidligere ektemann James Cameron nominert i de samme kategoriene med Avatar. Sistnevnte vant tre tekniske Oscar og tjente inn 760 millioner dollar i USA. The Hurt Locker er filmen som har tjent inn minst penger blant de som har vunnet beste film, kun 17 millioner dollar i USA. 

 

FRARANET PRISEN

Et kjent uttrykk i Oscar-sammenheng er at en skuespiller eller film fikk fraranet prisen sin slik som Orson Welles´ Citizen Kane. Andre klassiske tilfeller er Raging Bull som tapte mot Ordinary People eller Mickey Rourke i The Wrestler som tapte mot Sean Penns rolle i Milk. I virkeligheten ble Akademiet ranet i 2000 da tyver stjal esker med 55 statuetter i forbindelse med transportering. 52 av disse ble tilfeldig funnet av en søppelbilsjåfør som fikk 50 000 dollar i belønning og en billett til utdelingen. I etterkant meldte han at meste av pengene ble stjålet og endte opp med å bli stilt for retten mistenkt for å være delaktig i ranet. Ytterligere en statuett ble funnet under en narkotikasak tre år senere mens to fortsatt er sporløst borte.

 

 

Beste film:

Arrival

Fences

Hacksaw Ridge

Hell or High Water

Hidden Figures

La La Land

Lion

Manchester by the Sea

Moonlight

 

Beste regi:

Denis Villeneuve (Arrival)

Mel Gibson (Hacksaw Ridge)

Damien Chazelle (La La Land)

Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea)

Barry Jenkins (Moonlight)

 

Beste mannlige hovedrolle:

Casey Affleck (Manchester by the Sea)

Andrew Garfield (Hacksaw Ridge)

Ryan Gosling (La La Land)

Viggo Mortensen (Captain Fantastic)

Denzel Washington (Fences)

 

Beste kvinnelige hovedrolle:

Isabelle Huppert (Elle)

Ruth Negga (Loving)

Natalie Portman (Jackie)

Emma Stone (La La Land)

Meryl Streep (Florence Foster Jenkins)

 

 

 
 

Annonse