Filmfakta

Originaltittel: The Broken Circle Breakdown
Med: Veerle Baetens, Johan Heldenbergh, Nell Cattrysse, Geert Van Rampelberg, Nils De Caster, Robby Cleiren, Bert Huysentruyt, Jan Bijvoet
Manus: Carl Joos, Felix van Groeningen
Regi: Felix van Groeningen
Genre: Musikkfilm / Drama
Produksjonsår: 2012
Nasjonalitet: Belgia / Nederland
Lengde: 1 t. 51 min.
Distribusjon: Tour de Force

En vondvakker filmopplevelse

Tekst: Dag Sødtholdt | Publisert: 28.04.14

Full av energi og livsglede selv når historien begir seg inn på alvorstunge områder.

If I needed you, would you come to me?
Would you come to me and ease my pain?
If you needed me, I would come to you
I'd swim the seas for to ease your pain

 

If I Needed You er skrevet av Townes Van Zandt i 1972 i forbindelse med albumet The Late Great Townes Van Zandt. Men det var først ni år senere teksten virkelig kom til sin rett gjennom Emmylou Harris’s såre, melankolske stemme i duett med Don Williams. Flere har prøvd seg på den senere, uten å yte Harris og Williams’ versjon nevneverdig konkurranse. Men i nederlandske Alabama & Monroe virker sangen som skrevet direkte for filmen, og scenen der den fremføres gir undertegnede fremdeles gåsehud og kribling i øyekroken ved gjensyn på Youtube.

Alabama & Monroe forteller historien om bluegrass-musikeren Didier og tattovøren Elise som er ulike som olje og melk, men like fult finner hverandre i fascinasjonen for den andres lidenskaper. Forelskelsen er et faktum, de blir tidlig foreldre til et pikebarn og lever et idyllisk familieliv. Men når mørke skyer glir inn fra horisonten, kommer de gamle ulikhetene til overflaten.

Nederlandske The Broken Circle Breakdown, som her i Norge er oversatt til Alabama & Monroe, er et aldri så lite filmatisk mirakel som med lystig musikk og ektefølt ømhet beveger dypt uten å bli for deprimerende. Regissør Felix van Groeningen har adaptert Johan Helgenbergers skuespill til lerretet og det er scener her som gir vondt i hjertet og blanke øyne. Samtidig bryter en effektiv og ukronologisk form det hele opp med nødvendige doser varme, og ikke minst fantastiske sangnumre som står igjen som noe av det beste fremført på film siden Once i 2006.

Der andre filmer ofte roter seg fullstendig bort i forsøket på å trekke inn for mange tråder, gjør Van Groeningen klokt i å gjøre Didier og Elise til filmens ubestridte hjerte. Førnevnte Helgenbergh og Verlee Baetens leverer et rått og ærlig portrett av et par som finner sine personlige ankepunkt i ulike overbevisninger når livets harde realiteter skyller over dem, og har ikke overraskende sørget for at filmen har høstet publikumspriser verden over, inkludert i Haugesund.

Sidesporet om stamcelleforskning, Bush og religion blir aldri noe annet enn en bremsekloss, men ødelegger heldigvis ikke for den totale filmopplevelsen og dens hyllest av livet og kjærligheten på uforglemmelig, velspilt og musikalsk vis.

Nytt nummer!

REGLENE FOR FRIHET

– Jeg ønsker å gjøre det som føles gøy og sant i øyeblikket, istedenfor å være strategisk i den ene eller andre retningen, sier INGRID OLAVA. I januar dukker hun opp i en av rollene i Kim Hiorthøys spillefilmdebut The Rules for Everything, snaut to måneder før hun feirer tiårsjubileum som plateartist.
 
 

Annonse