Jason Schwartzman, Owen Wilson og Adrian Brody i The Darjeeling Limited Jason Schwartzman, Owen Wilson og Adrian Brody i The Darjeeling Limited
 

En magisk, mystisk reise

Publisert: 19.12.07

- Hver dag satte vi oss på toget uten å ane hva vi hadde i vente. Den uforutsigbare energien liker jeg, sier Wes Anderson om hvordan han laget sin femte spillefilm The Darjeeling Limited.

AV:JOHANNES BONKE

- Det var et veldig bevisst valg å legge handlingen til et tog, forteller den uavhengige filmskaperen fra Texas.

Film & Kino møter Wes Anderson i ballrommet på Excelsior Hotel i Venezia. Mannen bak filmer som The Royal Tenenbaums og Livet under vann med Steve Zissou, sitter under hele intervjuet med beina i kors, som om han har noe å skjule. Man vet aldri med en filmskaper som Anderson.

- Når jeg først skulle lage film i India, ville jeg også oppleve landet og kulturen, sier han.

- Håpet var at ved å være ombord på et virkelig tog fremfor å bygge et studiosett, ville vi kunne gi filmen langt mer autensitet.

”Acting it out”
The Darjeeling Limited er historien om tre brødre, spilt av Jason Schwartzman, Adrien Brody og Owen Wilson, som møtes i India for å dra på en reise sammen. Det er like mye en åndelig som en fysisk tripp, og brødrene har ulike motiv for å bli med.

- Dette er ingen selvbiografisk film, selv om jeg vokste opp med to brødre og alltid har ønsket å lage en film om brødre, understreker Anderson.

Manuset har han skrevet i samarbeid med Jason Schwartzman og Roman Coppola - henholdsvis nevø og sønn av Francis Ford Coppola.

- Jeg la ut på en reise i India, sammen med Jason og Roman, og ”acted it out”, mens vi skrev manus. Roman er den mest høflige og jordnære blant oss, og med han på laget kom vi oss ut av de fleste rare situasjonene som oppsto.

Indisk impulsivitet
- Hver dag satte vi oss på toget uten å ane hva vi hadde i vente. Og hver dag skjedde nye, uforutsigbare ting. Det var nok ikke ideelt med hensyn til tekniske løsninger, men det var veldig givende i forhold til noen scener. Det gikk overraskende bra, men så jobbet vi også ganske effektivt. Innspillingen av Livet under vann med Steve Zissou tok 100 dager, mens denne var fullført på mindre enn halvparten.

Noen scener lot seg løse på ekte indisk impulsivt vis.

- Det er for eksempel en scene hvor brødrene løper etter et tog, og jeg ville at kamera skulle følge dem. Jeg kunne ikke filme håndholdt fordi de er i bevegelse, og det var ikke noe sted hvor vi kunne legge skinner. Steadycam var heller ingen holdbar løsning, og vi tenkte på å lage en rigg med en motorsykkel, men det ville blitt ganske komplisert. Enden på visa ble at vi laget et slags kamerasett på en rickshaw, og det fungerte strålende, humrer Anderson fornøyd.

Et mytisk india?
- The Royal Tenenbaums handlet om et mytisk New York. Er The Darjeeling Limited en tilsvarende mytisk film om India?

- Jeg ville at det skulle være et slags udefinerbart sted, men det blir vel drøyt å kalle det et mytisk India, mener Anderson.

- Det var flere grunner til at jeg ville lage en film fra India. Jeg har sett filmer derfra, lest bøker og blitt nysgjerrig på landet. Dessuten vokste jeg opp med en inder, som fremdeles er min venn. Mange jeg kjenner har forelsket seg fullstendig i landet og reist tilbake gang etter gang. Det er et sted som kommer under huden på deg. Alt dette har bidratt.

Selv med mye forkunnskap, byr India på mange overraskelser, vedgår Anderson. For det meste positive.

- Det er en intens følelse der, på en positiv måte. Man bør være fleksibel og åpen. Uforutsigbare ting har en tendens til å skje. Det er mange religioner i India, og vi deltok i alle ritualer vi kom over, så det ble en del, smiler han.

- India er bra på den måten, det er et sted hvor de klarer å få fremmede til å føle seg velkommen.

Symbolske kofferter
Også i The Darjeeling Limited har Anderson fått med seg Bill Murray.

- Hans rolle er så liten at den nesten er mer symbolsk, sier Anderson.

- Jeg trodde ikke at han ville komme til India bare for å gjøre en scene, men det gjorde han gladelig. Tanken på at han representerte noe symbolsk i filmen appellerte til ham, og han hadde med seg flere morsomme antrekk som skulle være symbolske, blant annet en Lennon-dress med korte bukser.

Ifølge Anderson har også koffertene til de tre brødrene en symbolfunksjon i filmen. Bagasjen representerer minnet om faren. Han er alltid til stede, og de må drasse ham desperat med seg overalt.

På kino vil The Darjeeling Limited innledes med Andersons kortfilm Hotel Chevalier med Jason Schwartzman og Natalie Portman. Den har en refererende funksjon, forklarer regissøren.

- Kortfilmen ble skrevet lenge før hovedfilmen og hadde opprinnelig ingen sammenheng med denne. Grunnen til at jeg laget Hotel Chevalier var at jeg bodde i Paris en periode og hadde lyst til å lage en kortfilm derfra. Da jeg startet spillefilmen, tenkte jeg at jeg kunne bruke Jasons karakter fra kortfilmen videre og gikk stadig tilbake for å videreutvikle ideer derfra. Man bør se begge filmene, ikke bare den ene, mener Anderson.

- Om man ikke ser Hotel Chevalier først, vil man for eksempel neppe skjønne hva Natalie Portman gjør i The Darjeeling Limited.

Jobber med animasjonsfilm
Jeg har laget fem langfilmer så langt, og de er alle svært forskjellige. Det synes jeg selv, i hvert fall. Jeg blir veldig overrasket når folk for eksempel sier at Livet under vann med Steve Zissou er omtrent som The Royal Tenenbaums bare at handlingen er satt til en båt. Den likheten ser i hvert fall ikke jeg.

Neste prosjekt for Anderson vil nok de færreste sammenligne for direkte med hans foregående filmer.

- Det er en animasjonsfilm, så den blir forskjellig også på den måten. ”Fantastic Mr. Fox” av Roald Dahl er i hvert fall en god bok, så får vi se hva jeg får ut av den. Jeg kan i hvert fall garantere at det kommer til å bli en film med mange dyr, lover Anderson.

 

--

Andre tog på film

Generalen (1927)
Regi Clyde Bruckman og Buster Keaton

Handlingen er lagt til den amerikanske borgerkrigen, hvor et tog ved navn Generalen har en sentral funksjon. Buster Keaton gjør en av sine siste mest minneverdige roller som lokføreren.

Strangers On a Train (1951)
Regi Alfred Hitchcock

To menn møtes tilfeldig på et tog og inngår et morderisk plot.

Once Upon a Time In the West (1968)
Regi Sergio Leone

En av de mer poetiske spaghettiwesternfilmene. Det en brytningstid i Det ville Vesten, hvor industrielle og moderne oppfinnelser gjør sitt innpass, fortrinnsvis illustrert gjennom toget og jernbanen.

Mordet på orientekspressen (1974)
Regi Sidney Lumet

Basert på en bok av Agatha Christie, om et mord som begås under turen fra Istanbul til Paris. Alle passasjerene har motiv for å ha utført mordet.

Mission : Impossible (1996)
Regi Brian De Palma

Høyoktan action hvor en spektakulær forfølgelsesscene finner sted på ekspresstogruten fra London til Paris.

O' Horten (2007)
Regi Bent Hamer

Lokfører Odd Horten har nådd pensjonsalderen og går inn i en vanskelig tilværelse uten faste rutetider og stasjoner.

 
 

Annonse