Produksjonsår: 2010
Nasjonalitet: USA
Lengde: 1 t. 31 min.
Distribusjon: United International Pictures

Vart du skræmt no?

Tekst: Geir Friestad | Publisert: 19.04.11

Oren Pelis minimalistiske poltergeistgrøsser Paranormal Activity, laget for lommerusk og flaskepant, ble en enorm kassasuksess i 2009. Ingen bombe dermed, at en oppfølger ble rasket sammen i all hast før nyhetsverdien var gått ut av de demoniske husgjestene. Budsjettet på oppfølgeren er hele 200 ganger høyere enn originalfilmens. Mesteparten av dette ser ut til å ha gått med til å leie en heftigere location – et luksuriøst hus med stor hage og svømmebasseng – for Paranormal Activity 2 har ellers originalfilmens samme enkle form, med oppgradering til HD-oppløsning som eneste synlige fremskritt.

Et tilsynelatende innbrudd får Rey-familien til å investere i overvåkningskameraer, og materialet fra disse utgjør store deler av filmen. Snart begynner selvsagt uforklarlige ting å skje – ting beveger seg av seg selv, mystiske lyder høres, og så videre. Og så blir det verre …

Selv om Paranormal Activity 2 er effektiv i bruddstykker, mislykkes den i å bygge opp en økende og vedvarende følelse av uhygge og gru. For det meste blir man bare sittende og se på statiske scener, hvor det aldri er helt klart hvor man skal fokusere, i påvente av at et eller annet skal skje. En stekepanne som plutselig faller ned, for eksempel. Av og til skjer noe. For det meste gjør det ikke det. Selv ikke i filmens siste minutter tar det ordentlig av – finalen er et overraskende antiklimaktisk, og før man vet ordet av det, kommer rulleteksten krypende.

Blu-rayen byr på to versjoner av filmen: den ordinære kinoversjonen og en lengre utgave for de som er skikkelig, skikkelig glad i overvåkningsmateriale, samt en montasje av “found footage” som består av – bombe! – enda mer overvåkningsmateriale.