Nasjonalitet: USA
Lengde: 1 t. 38 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Unstoppable

Kast Tony Scott av toget

Tekst: David Skaufjord | Publisert: 19.04.11

Når man anmelder film, er det viktig å trekke frem kvalitetene samt fokusere på hvilke elementer som faktisk gjør den bra eller dårlig. Her er kvalitetene: Denzel Washington er en god skuespiller, Tony Scott er mer enn kompetent til å skildre action, og fotograf Ben Seresin har fått nok ressurser til å filme et helikopter som filmer et helikopter, fra et helikopter. Da har vi fått det ut av veien, og kan konsentrere oss om hva som gjør at du ikke bør se denne filmen.

Historien er inspirert, og her brukes begrepet i løsest mulig forstand, av ekte hendelser om et ubemannet Ohio-tog med giftig last som fullførte en hundre kilometer lang ferd langs jernbaneskinnene etter at en inkompetent togarbeider glemte å skru på bremsene. Ingen ble seriøst skadet i hendelsen, men det var antagelig dramatisk nok da dette gikk på lokalnyhetene i 2001. I manusforfatter Mark Bombacks dramatisering har han brukt alle triks for å gjøre historien mer sexy for filmmediet, men det forblir påklistret og lite spennende. Denzel Washingtons karakter, som ser ut som den er modellert på Morgan Freeman, har to uker til før han skal gå av med pensjon, kona er død og døtrene vil ikke snakke med ham. Han har, med andre ord, ingen ting å tape. Chris Pine er den mindre erfarne jyplingen som har løsningen på alt, bortsett fra sin egen familiesituasjon – kona hans vil ikke snakke med ham heller. Mirakuløst nok finner disse to tonen, etter å ha kranglet litt i første scene. Rosario Dawson er kontrollsjef og løper rundt i kontrollrommet, som ser ut som en moderne utgave av militærbasen i War Games, og river seg i håret av mangel på større skuespillerutfordringer mens den onde konsernsjefen mer eller mindre insisterer på å la toget pløye rett inn i en klynge bensintårn. Når selv disse historieelementene svikter, så kjører det kreative teamet på med utfordringer på selve jernbanelinjen: En truck, en skoleklasse, og en hest (!) som nekter å flytte seg. Denzel og Chris bruker store delen av filmen på å betvile at de klarer å bremse ned toget, men arbeiderklassehelter som de er, bestemmer de seg for å gi det et forsøk. Jeg skal ikke røpe hvordan det går, men er du over ni år gammel har du en viss idé. De forholdsvis velspilte rollene bristes for øvrig litt av at begge skuespillerne har bleket tennene til det parodiske for anledningen, sannsynligvis for en mer prestisjetung film.

Et forsonende trekk ved filmen er at den er utgitt på Blu-ray, som utover kinolerretet er den eneste akseptable plattformen å beskue tragedien på. Det er en rekke velkoreograferte scener, med tidvis spennende visuelle løsninger. Manuset ville ikke passert sensuren til førsteåret på en hvilken som helst filmlinje, men samme klasse vil kanskje finne noe inspirasjon i de rent tekniske kvalitetene ved filmen. De bør for øvrig holde seg unna ekstramaterialet, som stort sett består av at skuespillerne forklarer hvor velgjort filmen er. Akkurat den prestasjonen står til en nominasjon.