Carlos

Med: Edgar Ramirez, Alexander Scheer, Nora von Waldstatten, Christoph Bach, Ahmad Kaabour, Fadi Abi Samra, Rodney El-Haddad, Julia Hummer, Rami Farah, Zeid Hamdan, Talal El-Jurdi, Fadi Abi Samra, Aljoscha Stadelmann
Manus: Olivier Assayas, Dan Franck
Regi: Olivier Assayas
Genre: Drama
Produksjonsår: 2010
Nasjonalitet: Frankrike/Tyskland
Distribusjon: Scanbox Norge AS

Verdensomspennende geriljakrig

Tekst: Dag Sødtholt | Publisert: 04.03.11

Der Steven Spielberg ga oss den internasjonale terrorkrigen fra Mossads side i München (2005), får vi her en rapport fra den «andre» siden, gjennom historien om den internasjonale superterroristen Carlos, også kalt Sjakalen, som ofte kjempet for palestinernes sak. Sammen med den tettpakkede, hardtslående Baader Meinhof (Uli Edel, 2008) og Steven Soderberghs reportasje-aktig nøkterne, todelte verk om Che Guevara fra 2008, har den politiske filmen dermed hatt gode kår det siste halve tiåret.

Ilich Ramírez Sánchez fra Venezuela sprang nettopp ut fra den samme revolusjonære sfæren som Che Guevara var et symbol for i Latin-Amerika. Filmen presenterer oss for en glødende idealist – men han viser seg å være en svært motsetningsfylt person – som vil videreføre gerilja-krig til et verdensomspennende fenomen. Våpen er for ham, som han sier, bare en forlengelse av hans egen kropp, like naturlig for ham å bruke som armene. Vi følger ham fra de første spede, ikke spesielt glamorøse aksjonene på starten av 1970-tallet, via spektakulære aksjoner som brant ham inn i bevisstheten til en hel verden, til en nærmest patetisk tilfangetagning i Sudan i 1994, neddopet og forkommen etter en testikkeloperasjon. Han sitter i dag på livstid i et fransk fengsel. Selv om filmen er nøye med å fortelle oss at dette er en fiksjonalisert utgave av hans liv – som var han et terroristisk motstykke til Mark Zuckerberg i The Social Network! – skal den følge de historiske hovedlinjer nøye.

Carlos representerer litt av et comeback for Olivier Assayas, en av de største franske registjernene på slutten av 1990-tallet, men som de siste årene har rotet seg litt bort med obskure prosjekter. Filmens store styrke er dens troverdighet og autoritet, selv om det kanskje kan anføres mot den at vi egentlig kommer lite under huden på terroristen. Dette er altså en to timer og førtifem minutter lang kinoversjon – som i Norge altså går rett på dvd/Blu-ray – av den kritikerroste, fem og en halv timer lange tv-serien.