Genre: Action / Fantasy / Sci-Fi / Spenning / Thriller
Nasjonalitet: USA
Lengde: 2 t. 29 min.
Distribusjon: Sandrew Metronome

Tidenes sirkusnummer

Tekst: Dag Sødtholt | Publisert: 04.03.11

Det er nesten for mye å forholde seg til i denne intrigemessig sinnssvakt kompliserte filmen – derfor er en Blu-ray et ypperlig verktøy der vi kan spenne oss fast, for fullt ut å sette pris på snedigheten i Christopher Nolans pumpende maskin av en film.

For det første er den et organisatorisk mesterverk. Orkestreringen av intrigens elementer og utporsjoneringen av helt nødvendig informasjon skjer så smart og kjapt at det føles som om filmen bare rutsjer av gårde mens den i virkeligheten er full av forklarende dialog. Flere ganger stopper karakterene opp og, i nærmest stikkord-aktige setninger, slår fast for publikum hva som står på spill. Men der dette ville ha virket klønete i de fleste andre filmer, har Nolan sugd oss så kraftig inn at det faktisk bare høyner dramatikken.

I uvanlig grad for film lykkes Inception med det den beste skrevne science fiction eksellerer i – en intelligent utforskning av et gitt premiss i alle dets konsekvenser, her en teknologi der en gruppe mennesker kan dele hverandres drømmer og i tillegg kontrollere dem. Videre ender gjerne de mest besnærende science fiction-scenarioene i et sted som strekker både rammene for premisset og vår fatteevne, og Inceptions Limbo, «the shore of the subconscious», er et slikt uforglemmelig sted.

Men akkurat som Limbos storslagne arkitektur også har rom for små bygninger som er knyttet til karakterenes følelsesliv, har Inception i all sin konseptuelle velde også plass for en smertefull kjerne av skyldfølelse, besettelse og fortrengning. Som Ariadne fra den greske mytologi viste veien ut av labyrinten, hjelper filmens Ariadne (Ellen Page), nærmest på psykoanalytisk vis, hovedpersonen Cobb (DiCaprio) med å finne ut av sine følelsesmessige floker.

Vi merker oss også at når karakterene våkner opp fra de labyrintiske lagene av drømmer, bruker Nolan nettopp Ariadne som den røde tråden for å vise oss helt nøyaktig hva som skjer. For Inception er også uhyre imponerende i sin påpasselighet når det gjelder å dokumentere selv de minste tannhjulene i intrigemekanismen, og den er åpenbart ment å være et verk som tåler mange gjensyn. (Det eneste som trekker ned i så henseende er, merkelig nok i en ellers perfeksjonistisk film, uvanlig mange kontinuitetsfeil.)

Til å romme et så fantastisk materiale er Inception bemerkelsesverdig i sin jordnærhet og «gammeldagse» tilnærming på flere plan. Digitale effekter er holdt på et minimum – når baren i den vidunderlige sekvensen på hotellet i drømmenivå nr. 2 havner på «skråplanet», sitter virkelig skuespillerne på et filmsett og klamrer seg fast. Og i selve filmen ser vi nesten aldri pc-er og moderne utstyr – karakterene foretrekker notatbøker og skriver på tavler.