Distribusjon: VME
I salg fra: 24.03.2010
Havfruen fra Mississippi Hovedrolleinnehaverne Jean-Paul Belmondo og Catherine Deneuve i scene fra filmen.

Blind kjærlighet

Tekst: Dag Sødtholt | Publisert: 12.08.10

To av fransk films mest kjente stjerner, Catherine Deneuve og Jean-Paul Belmondo, har hovedrollene i dette krimdramaet.

Som Brud i sort er dette nok en adapsjon av en roman av kriminalforfatteren Cornell Woolrich, men her tar Truffaut selve historien mye mer alvorlig. Jean-Paul Belmondo spiller en rik eier av en tobakksfabrikk på øya Reunion utenfor Madagaskar som gifter seg med en svært vakker kvinne, spilt av Catherine Deneuve, som han kun har truffet gjennom en kontaktannonse. Imidlertid er det en lang rekke indikasjoner på at hun ikke har rent mel i posen, men kjærligheten gjør ham blind ...

Etter en innledning preget av hurtighet og ganske raske klipp, faller filmen, så snart Deneuve ankommer øya, til ro i lange, gjennomtenkte tagninger, men med et mye strengere og nøkternt preg enn Brud i sort. Dette er en kompleks film som rommer mange impulser. Truffaut gir oss blant annet en lang scene som er en eneste stor hyllest til Catherine Deneuves ansikt; en helt forbløffende lang tagning hvor det virker som det er Belmondo selv som plutselig gir seg til å klatre opp fasaden på et hotell; og et dramatisk opptrinn som emulerer den berømte scenen i den amerikanske B-filmen Gun Crazy (1949) hvor alt filmes fra baksetet i en bil. Og selv om filmen er handlingsmettet og full av vendinger, er den til syvende og sist en alvorlig film, og ender opp i et Bresson-aktig følelsesmessig gjennombrudd som Woolrich neppe hadde tenkt seg.