Nasjonalitet: Tyskland
Lengde: 2 t. 5 min.
Distribusjon: Arthaus

Surnet kjærlighet

Tekst: Dag Sødtholt | Publisert: 08.12.10

Jeg klarte ikke helt å se den fulle dybden i denne filmen når den ble sluppet på kino i vinter, men gjensynet med Alle andre i fred og ro på dvd har overbevist meg.

Filmen har flere iøynefallende kvaliteter, nemlig innsikten i de psykologiske mekanismer som styrer dynamikken i parforhold, men også det svært naturlige spillet fra Minichmayr og Eidinger som det forelskede paret Gitti og Chris på ferie i et sommerhus på Sardinia. Men det er spesielt filmens smarte oppbygning, og hvordan denne strukturen så diskret er sneket inn i en film som er Eric Rohmer-aktig i sin konsentrasjon om det dagligdagse, som imponerer.

Alle manuslærebøker understreker betydningen av "foreshadowing" når det gjelder å bearbeide publikums underbevissthet og forberede dem på hendelser av stor betydning senere i filmen. Og her er det mye i de tidlige partiene som peker fram mot senere hendelser. Gitti som leker død; Gitti som ender i svømmebassenget som følge av en "hatefull" handling; samtalen paret har om frykten for å framstå som kjedelige, og trangen til å gjøre helt uventede ting for å motvirke dette - alt dette, blant mye annet, dukker opp igjen senere i filmen. Vi merker oss også hvordan andre stadig stiller spørsmål ved Chris' "mandighet", for eksempel bemerkningen der han står med søsterens baby i armene, og hvordan Gitti ved en anledning sminker ansiktet hans.

Chris endrer seg gradvis fra en åpen person som tilsynelatende ser på Gitti som en likeverdig partner, til å framstå som en uutgrunnelig manipulerende skikkelse. Hun svarer ved først å legge bånd på sin naturlige direkte og ærlige væremåte, for så å begynne å smålyve for å forsøke å være slik andre ønsker henne. Krisen er til slutt et faktum - med mindre de kan klare å finne tilbake til det lekende og barnlige som var forholdets opprinnelige motor.